Webinar – jak działają webinaria? Przewodnik

19 min
Zaktualizowano:

Chociaż webinary są znane już od długiego czasu, fakt, że popularność wideo contentu w marketingu rośnie, prezentacje online to właściwy kierunek. Platforma do webinarów to idealne narzędzie do pracy zdalnej dla wielu branż.

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z webinarami w marketingu, czytaj dalej i dowiedz się, czym są webinary, jakie główne korzyści dają i jak je tworzyć.

Co to jest webinar?

Webinary (inaczej webinaria lub seminaria internetowe) to prezentacje wideo, warsztaty i wykłady odbywające się online. Webinary są interaktywną formą marketingu, a marketerzy coraz częściej uwzględniają je w długofalowych strategiach marketingowych.

Cele webinaru mają zazwyczaj charakter biznesowy. Webinary służą jako narzędzie do budowania relacji i nawiązania interakcji z odbiorcami. Dzięki nim możesz być w kontakcie ze swoimi klientami, generować leady, promować markę, przedstawiać swoją ofertę oraz budować swoją pozycję ekspercką. Ponadto, za ich pośrednictwem podzielisz się wiedzą z odbiorcami na całym świecie. Wykorzystywane są również do organizowania spotkań online w strukturach wewnętrznych, jeśli pracuje się w zespole rozproszonym.

Przeprowadzenie webinaru jest znacznie łatwiejsze niż organizacja tradycyjnego seminarium czy wykładu. Głównie dlatego, że niepotrzebne jest miejsce, które pomieści dużą liczbę uczestników. Możesz zaprosić osoby z całego świata, a jeśli nie mogą uczestniczyć na żywo, możesz nagrać webinar i wysłać im nagranie!

Jakie korzyści daje webinar?

Wiesz już, czym są webinary. Ale dlaczego właściwie z nich korzystać?

Oto główne powody, dla których warto organizować webinary:

  • Przeprowadzasz je zdalnie – do zorganizowania webinaru wystarczy komputer z dostępem do Internetu.
  • Pomagają w budowaniu bazy adresowej. Każdy zapisany uczestnik to nowy kontakt w bazie.
  • Pozwalają wypracować pozycję eksperta, wiarygodnego źródła informacji dla Twojej branży i dzielić się wiedzą z grupą docelową. Możesz pomagać odbiorcom w rozwiązywaniu problemów, a w ten sposób rozwiewasz ich wątpliwości co do Twoich produktów.
  • Jeśli nagrywasz webinary, mogą one posłużyć jako wartościowe treści, którymi potem podzielisz się z odbiorcami.
  • Zapisując się, ludzie okazują zainteresowanie tym, co oferujesz – stają się Twoimi leadami kwalifikowanymi. Możesz potem utrzymywać relację z nimi i doprowadzić do konwersji.
  • Pomagają szkolić i prowadzić onboarding nowych pracowników w „swobodnej” formule – zawsze lepiej wyjaśniać ważne kwestie, mówiąc o nich, niż pisząc długie teksty.
  • Każdy webinar to okazja do działań na rzecz marki. Budujesz za ich pomocą jej świadomość i wyrażasz głos marki.

Ponadto, webinary to świetne narzędzie w ecommerce. Pomagają przedsiębiorcom budować bazę odbiorców, zdobywać klientów i nawiązywać z nimi pozytywne relacje. To doskonały sposób na zwiększenie grona osób, które w przyszłości mogą realnie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży. Webinary produktowe umożliwiają prezentację oferowanych produktów. Prowadzisz sklep internetowy? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak budować sprzedaż dzięki webinarom. Webinar e-commerce.

W GetResponse webinary grają ważną rolę i to nie tylko dlatego, że stworzyliśmy platformę webinarową. Wykorzystujemy je do szkolenia nowych klientów, zapewniamy za ich pośrednictwem wsparcie, wprowadzamy nowe produkty i budujemy swój autorytet, zapraszając do udziału ekspertów światowej klasy.

Używamy ich też do celów wewnętrznych, jak onboarding i szkolenia nowych pracowników, którzy zaczynają w pracę w naszych licznych biurach. Świetnie sprawdzają się jako narzędzie do dzielenia się wiedzą, zwłaszcza że można je nagrywać i ponownie wykorzystać.

Michał Leszczyński, Head of Content & Partnerships w GetResponse

Typy webinarów

Jest wiele typów webinarów, które mogą Ci posłużyć do osiągnięcia określonych celów, zaspokojenia potrzeb odbiorców albo wymagań Twojej firmy. Oto kilka najpopularniejszych typów treści i technik, jakie możesz stosować podczas wideo konferencji i do planowania strategii wykorzystania webinarów w marketingu. Dalej przeczytasz o najpopularniejszych rodzajach webinarów podzielonych według celów, jakie możesz dzięki nim osiągnąć.

Rodzaje treści używanych w webinarach

  • Pokaz slajdów

Jeśli celem webinaru jest edukowanie odbiorców, prezentacja online powinna zawierać odpowiednie materiały wizualne – najłatwiej pokazać to, co chcesz przekazać, na slajdach.

A oto, jak robimy to w GetResponse:

Webinar stworzony w GetResponse - widok ze strony prowadzącego
Webinar stworzony w GetResponse z załączoną prezentacją.

Wskazówka: pierwszy slajd powinien zawierać wszelkie informacje „techniczne” – jak długo potrwa webinar, czy będzie nagrywany i wysłany do uczestników oraz jaka jest agenda spotkania.

  • Wideo na żywo

Zorganizowanie webinaru w formie wideo na żywo jest dobrym pomysłem, jeśli chcesz budować bliską relację z klientami albo poprowadzić spotkanie zespołu. To bardzo osobisty format, który pozwala w profesjonalny sposób pokazać „ludzką twarz” firmy. Ten typ webinaru może być też przydatny, jeśli przygotowujesz prezentację realnego produktu.

  • Czat tekstowy

Kiedy prowadzisz webinar, uczestnicy mogą korzystać z czatu, żeby zadawać pytania albo odpowiadać na Twoje. Budujecie w ten sposób relację, a Ty wzmacniasz swój autorytet, dostarczając rozwiązań w czasie rzeczywistym. Jeśli ludzie czują, że zwracasz na nich uwagę, Wasza relacja się umacnia i sprawia, że klienci do Ciebie wracają.

A jeśli masz dla uczestników wyjątkowo ważną wiadomość, możesz przykleić ją w oknie czatu. Dzięki temu nie zginie ona w gąszczu korespondencji uczestników webinaru.

Czat webinaru GetResponse
Okno czatu podczas webinaru GetResponse. W górnej części widoczna przyklejona wiadomość.
  • Tablica

Możesz wykorzystać tablicę (ang. whiteboard), żeby lepiej pokazać złożone zagadnienia. Rysując wykresy, obrazki czy rozpisując od ręki różne koncepcje, pomagasz odbiorcom podążać za swoim tokiem myślenia.

Webinar GetResponse, w którym wykorzystano tablicę
Webinar GetResponse, w którym użyto tablicy

Wskazówka: Wyjaśniając różne kwestie na tablicy w czasie webinaru, zachęcaj uczestników do współpracy.

  • Nagrany webinar

Jeśli zamierzasz prowadzić prezentację online na dany temat więcej niż raz – może nawet regularnie – możesz nagrać webinar wcześniej. Ta opcja sprawdza się, kiedy organizujesz spotkanie z gościem, który nie może być obecny w terminie najbardziej pasującym Twoim uczestnikom.

Kiedy masz gotową prezentację, wystarczy, że wciśniesz przycisk play po rozpoczęciu spotkania. Żeby miało ono osobisty wydźwięk, a uczestnicy byli zadowoleni, możesz włączyć chat i odpowiadać na ich pytania podczas odtwarzania nagrania.

Tak robi wiele firm z sektora SaaS, które muszą regularnie szkolić klientów z nowych produktów.

  • Udostępnianie ekranu

Jeśli poruszasz temat, który wymaga pokazania krok po kroku, jak działa program czy aplikacja online, nic nie sprawdzi się lepiej niż udostępnianie ekranu. Uczestnicy zobaczą, co dokładnie robisz i będą mogli obserwować Twoje kolejne kroki. Ta opcja jest szczególnie przydatna, kiedy szkolisz nowych użytkowników swoich programów.

Możesz udostępnić ekran także wtedy, gdy przygotowałeś prezentację w niestandardowy sposób, np. przy pomocy Prezi. Nie ma tam slajdów, a więc najlepiej będzie udostępnić ekran, żeby pokazać ją odbiorcom.

Podobnie, jeśli zamiast korzystać z prezentacji, pokazujesz wiele aplikacji, plików czy arkuszy. Zamiast robić zrzuty ekranu i wklejać je do prezentacji, udostępnij ekran i przełączaj się bezproblemowo między aplikacjami.

  • Ankiety

Narzędzie do przeprowadzania ankiet daje zarówno Tobie jak i odbiorcom dostęp do statystyk i informacji niedostępnych gdzie indziej. Ankiety mogą być anonimowe albo publiczne. Możesz przeprowadzić ankietę w trakcie trwania wydarzenia, aby np. zebrać opinie uczestników na temat poruszony podczas webinaru. Odpowiedzi pojawią się w czasie rzeczywistym – możesz je pokazać uczestnikom, bądź zachować dla siebie. Po skończonym webinarze możesz pobrać wyniki stworzonych przez siebie ankiet do pliku.

Ankieta stworzona podczas webinaru GetResponse
Przykład ankiety stworzonej w trakcie trwania webinaru GetResponse.
  • Call-to-action

W trakcie trwania webinaru możesz stworzyć przycisk wezwania do działania (ang. call to action, CTA), który zachęci uczestników wydarzenia do kliknięcia w link. Przycisk będzie widoczny w górnej części okna webinaru. Możesz dostosować treści i kolory, aby pasowały do identyfikacji wizualnej Twojej marki. Masz również możliwość określenia, jak długo przycisk będzie widoczny. Dodatkowo, jako prezenter zobaczysz, ile osób kliknęło w przycisk.

Wykorzystanie przycisku w webinarze GetResponse
Webinar GetResponse, w którym użyto call-to-action (widoczne w górnej części).

Rodzaje webinarów ze względu na przeznaczenie

1. Webinary edukacyjne

Jeśli chcesz edukować odbiorców z dziedziny, w której jesteś ekspertem, webinary są jednym z najskuteczniejszych narzędzi, jakich możesz użyć. Żeby przeprowadzić webinar edukacyjny, użyj dobrze przygotowanych slajdów albo wideo, bo wykorzystują one możliwości wizualne webinarów.

Nie obawiaj się zapraszać zewnętrznych ekspertów, żeby poprowadzili webinar z Tobą.

2. Webinary produktowe

Kiedy masz świetny produkt do pokazania dużemu gronu odbiorców, zamiast zapraszać ludzi na prezentację, zaproś ich na webinar. Możesz zaprezentować produkt ze szczegółami i odpowiedzieć na wszystkie pytania. Prowadząc webinar produktowy, edukujesz odbiorców i kierujesz ich uwagę na swój produkt. Sprawiasz więc, że leady dojrzewają. Jest szansa, że staną się klientami. W ten sposób zdobędziesz też cenny feedback o swoim produkcie albo narzędziu.

3. Onboarding użytkownika

Jeśli Twoja firma oferuje produkt software’owy, docenisz możliwość prowadzenia webinarów onboardingowych. Zapraszając nowych uczestników do udziału w webinarze dla początkujących, który organizujesz regularnie, na przykład raz w miesiącu, zadbaj, żeby krzywa uczenia była łagodna. Poprowadź webinar onboardingowy, korzystając z opcji udostępniania ekranu.

4. Szkolenia pracowników i spotkania zespołu

Oczywiście prowadzenie webinarów, żeby zyskać konwersję jest korzystne dla firmy. Nie rezygnuj jednak z używania ich do prowadzenie spotkań zespołu i szkoleń dla pracowników, jeśli pracujecie zdalnie, albo zespół jest tak duży, że nie mieści się w jednej salce konferencyjnej.

5. Generowanie leadów i budowanie bazy adresowej

Kiedy promujesz webinary w różnych kanałach, skup się na jednej personie klienta, której uwagę chciałbyś przyciągnąć. Zapisując się, uczestnicy podają adresy email, a od tego wszystko się zaczyna. Zyskujesz wartościowe i interesujące leady, z którymi możesz utrzymywać kontakt i pracować nad ich konwersją. Możesz też prowadzić płatne lub darmowe webinary przy pomocy lejków marketingowych.

6. Retencja i utrzymywanie relacji z klientami

Prowadzenie inspirujących webinarów może być świetnym sposobem na przyciągnięcie nowych odbiorców do Twojej marki. Możesz też za ich pomocą utrzymywać kontakty z obecnymi klientami. Osobisty kontakt to podstawa, jeśli chcesz, żeby do Ciebie wracali. Dzięki takim webinarom odbiorcy mogą być na bieżąco z Twoimi produktami i innymi nowościami. To też idealna szansa dla klientów, żeby zadać istotne pytania w chwili, kiedy jesteś dla nich bardziej dostępny niż kiedykolwiek.

Jak prowadzić webinary – dobre praktyki

Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć tworzyć webinary, oto kilka wskazówek i kroków, jakie musisz wykonać.

1. Wybierz właściwy temat, tytuł i format

Przede wszystkim zastanów się, jaki ma być cel Twojego webinaru.

Czy chodzi o generowanie leadów, budowanie bazy adresowej, sprzedaż produktu, czy onboarding nowych klientów?

Następnie ustal temat. Czym najbardziej chcesz podzielić się z odbiorcami w ciągu około godziny? Jeśli potrzebujesz inspiracji w kwestii tematów, przejrzyj statystyki innych swoich treści. Sprawdź, które kierują najwięcej ruchu na Twoją stronę i co najbardziej interesuje odbiorców. To na pewno zagwarantuje większe zaangażowanie.

Pamiętaj, aby wyrażać się precyzyjnie. Dzięki temu ludzie będą wiedzieli, na co się zapisują, a Ty będziesz mieć ułatwione zadanie w kwestii SEO dla swojego landing page’a. Weź pod uwagę pytanie, np.: „Jak sprzedawać przez webinary? Bezpłatny webinar z *branżowym influencerem*”. Określ, czy webinar przeznaczony jest dla ekspertów, czy dla osób nowych w danym temacie. Unikniesz dzięki temu negatywnych opinii w stylu: “Wszystko to już wiedziałem” albo „To było za trudne. Najpierw chciałbym poznać podstawy.”

Kiedy temat masz już ustalony, wybierz format, który najlepiej spełni Twoje potrzeby.

2. Wybierz prowadzących i zespół

Przygotowując webinar, musisz zadbać o wybór odpowiedniego prowadzącego. Powinna to być osoba znająca temat, która nie boi się publicznie przemawiać i odpowiadać na trudne pytania, ma charyzmę i jest choć trochę odporna na stres. Oczywiście możesz zaprosić więcej niż jednego prowadzącego na swój webinar.

Następnie wybierz osobę do pomocy, która zajmie się chatem i może odpowiadać na wybrane pytania uczestników, kiedy prowadzący jest w trakcie prezentacji.

Kiedy już masz najlepszych kandydatów, którzy zadbają o zawartość webinaru, możesz też pomyśleć o osobie albo osobach, które zajmą się stroną techniczną. Zadbaj, żeby mieć dobre połączenie internetowe i żeby było Cię słychać oraz, jeśli jest taka potrzeba, widać.

3. Zaplanuj treści

Planowanie jest kluczowe, jeśli chcesz stworzyć webinar angażujący uczestników od początku do końca.

Webinary, w których prowadzący chaotycznie omawiają temat i mylą się, to nie te, które chciałoby się zapamiętać. Jeśli dobrze zaplanujesz swój webinar, powinien on zawierać to, co obiecałeś zaprezentować oraz taką ilość treści, jaką odbiorcy są w stanie przyswoić.

Zarys

Jeśli znasz temat i cel webinaru, przygotowanie zarysu nie powinno Ci sprawić trudności. Pamiętaj, że webinar trwa średnio 40-60 minut, a więc to standardowe ramy czasowe, w jakich będziesz się poruszać. Jeśli tworzysz webinar, który zamierzasz wcześniej nagrać, przygotuj najpierw scenariusz, tak jakbyś reżyserował film.

Struktura

Treści, które udostępniasz w webinarze powinny być na tyle angażujące, żeby zatrzymać uczestników do samego końca. Możesz na początku zapowiedzieć bonus, żeby zachęcić ich do oglądania. Potem, jeśli taki jest cel Twojego webinaru, powinieneś w naturalny sposób przejść do swojej oferty. Obowiązuje tu zasada 80-20 – niech 80% webinaru stanowią wartościowe treści, a 20% przeznacz na promocję produktu.

Zawsze zaczynaj od przywitania uczestników. Zapytaj, skąd kto jest, żeby od razu ich zaangażować.

Utwierdź odbiorców w przekonaniu, że znaleźli się we właściwym miejscu. Wyjaśnij, kto skorzysta na udziale w webinarze. Przedstaw nie tylko temat spotkania, ale samego siebie. Zacznij od opowiedzenia krótkiej, związanej z tematem historii, żeby podnieść swoją wiarygodność.

4. Zadbaj o kwestie techniczne

Zanim przeprowadzisz webinar, upewnij się, że masz kamerę (kamera wbudowana w laptopie wystarczy) i działający mikrofon z ustawieniami odpowiednimi do warunków, w jakich się znajdujesz. A skoro już o tym mowa, powinieneś też wybrać miejsce, w którym będziesz prowadził webinar. Może to być biuro albo salon, ważne jednak, żeby pomieszczenie prezentowało się profesjonalnie. Zadbaj, żeby nikt Ci nie przeszkadzał. Może Cię to dekoncentrować i rozpraszać uczestników.

Żeby zminimalizować ryzyko, że coś nie zagra, sprawdź, czy masz stabilne połączenie internetowe i drugi, w pełni naładowany laptop pod reką.

O tym nie trzeba raczej przypominać, ale jeżeli masz zamiar udostępniać ekran, pozamykaj niepotrzebne zakładki w przeglądarce i posprzątaj na pulpicie.

Dobrze jest też zalogować się do pokoju webinarowego 20 minut przed rozpoczęciem i sprawdzić, czy wszystko działa prawidłowo.

5. Weź wcześniej udział w innych webinarach

Trudno jest sobie wyobrazić, jak przygotować się do takiego wydarzenia, jeśli sam nigdy w żadnym nie wziąłeś udziału. Znajdź kilka webinarów prowadzonych przez doświadczone osoby, na przykład branżowych influencerów – i zapisz się. Zanotuj wszystko, co uznasz za interesujące, począwszy od landing page’a po sposób, w jaki mówi prowadzący. Sprawdź, co możesz wykorzystać w czasie własnych przygotowań.

6. Zaplanuj webinar

Kiedy najlepiej przeprowadzić webinar?

Trudno określić idealny dzień i porę, ale zasada jest taka, żeby planować webinary na środek tygodnia, od wtorku do czwartku (przy czym wtorek sprawdza się najlepiej). W pozostałe dni ludzie mogą mieć wolne. Większość osób bierze udział w jednym webinarze w tygodniu, w tej kwestii będziesz więc mieć konkurencję.

Chociaż może Ci się wydawać, że ludzie chcą brać udział w webinarach po południu, po pracy, nie do końca tak jest. Z niektórych statystyk wynika, że większość woli webinary między 10 i 11 rano. Weź pod uwagę, że uczestnicy będą łączyć się z różnych stref czasowych, więc jeśli dzieli Was duża odległość, być może będziesz musiał zrezygnować ze snu. Nie planuj też webinarów w porze lunchu.

Promując webinar, wspomnij, że będzie nagrywany. Ludzie będą wiedzieli, że warto się zapisać, nawet jeżeli nie będą mogli wziąć udziału, bo dostaną później nagranie.

7. Promuj webinar

Żeby przeprowadzić prezentację online, potrzebujesz, żeby ludzie się na nią zapisali. Przekonają ich do tego nie tylko treści, ale też sposób, w jaki promujesz webinar.

Landing pages

Przygotuj landing page z zaproszeniem, które zachęci ludzi do zapisu. Przekaż odbiorcom wszystko, co powinni wiedzieć, zanim to zrobią.

Po pierwsze, napisz krótki tekst, żeby wyjaśnić, o czym będzie webinar. W kilku punktach wypisz, co uczestnicy z niego wyniosą. Dalej umieść formularz rejestracyjny, za pośrednictwem którego leady będą przekazywać nazwisko i adres email. Zakończ przyciskiem CTA – „Zapisz się” powinno wystarczyć.

Nie zapomnij przedstawić prowadzących. To miły gest, który pozytywnie wpłynie na właśnie nawiązaną relację.

Jest jeszcze jeden krok, którego nie wolno pominąć – wyraźnie zaznacz datę i godzinę rozpoczęcia webinaru (a zwłaszcza strefę czasową, jeśli spodziewasz się uczestników z całego świata).

Landing page z zaproszeniem na webinar GetResponse
Strona z zaproszeniem na webinar stworzona w kreatorze landing pages GetResponse.

Jeśli masz ochotę na coś ekstra, w kreatorze landing pages w GetResponse możesz dodać licznik odmierzający czas do rozpoczęcia webinaru.

Przykład wykorzystania licznika na landing page w GetResponse
Przykład wykorzystania licznika na landing page w GetResponse.

Banery, popupy, reklamy

Umieść baner na swojej stronie albo blogu w widocznym miejscu przynajmniej tydzień przed startem. Tu również konieczny jest przycisk CTA – daj do zrozumienia, że należy się spieszyć, używając nawołań takich jak: „Zarezerwuj miejsce” albo „Zapisz się już teraz”. A następnie podlinkuj przycisk do landing page’a.

Możesz promować swoje wydarzenie za pomocą formularza na popupie umieszczonego na stronie, jeśli chcesz, żeby ludzie szybciej się zapisywali.

Umieszczaj reklamy tam, gdzie są odbiorcy. Jeśli preferowanym kanałem komunikacji Twojej grupy docelowej są social media, np. Facebook czy Instagram, stwórz reklamy, które będą prowadzić na stronę zapisu. Wypróbuj kreator reklam GetResponse, jeśli chcesz wykorzystać ciekawe szablony i szybko stworzyć promocyjne wideo.

Informowanie o webinarze

Jeśli masz dużą społeczność w social media, na przykład na Facebooku czy Twitterze, możesz to wykorzystać i informować o wydarzeniu w tym kanale. Może nawet zdobędziesz przy okazji nowych obserwujących. Pomyśl o specjalnym hashtagu, który zaangażuje odbiorców przed, w trakcie i po webinarze, a Ty będziesz mógł wchodzić z nimi w interakcję.

Zaproszenie na webinar GetResponse w social mediach
Zaproszenie na webinar organizowany przez GetResponse opublikowane w mediach społecznościowych.

Udostępniaj linki i uchylaj rąbka tajemnicy na temat zawartości webinaru. A przed samym rozpoczęciem daj znać, że zaraz się zacznie – odbiorcy przypomną sobie o wydarzeniu przy okazji przewijania feedu.

Zaproszenia emailowe

Możesz użyć webinaru do budowania bazy adresowej. Ale co z osobami, które już w niej są? Wykorzystaj to i zaproś ich na webinar za pośrednictwem emaila.

Zacznij od pola tematu. Żeby jasno określić, co promujesz, zaznacz to na początku, w nawiasie, jak tutaj:

Zaproszenie na webinar w skrzynce pocztowej
Zaproszenie na webinar organizowany przez GetResponse wysłane emailem.

Jeśli prowadzisz webinar z ekspertem, zdradź już teraz, kto to będzie. 😉

W tekście nie ograniczaj się do podawania szczegółów i powtarzania tematu. Odnieś się do problemów, z jakimi zmagają się odbiorcy i wskaż, jak webinar pomoże je rozwiązać. Dopiero wtedy możesz przejść do szczegółowych informacji, omówić agendę, wspomnieć datę i godzinę, czas trwania wydarzenia i wyjaśnić, jak można się zapisać.

7. Ćwicz

Nie powinieneś brać się za prowadzenie pierwszego webinaru bez odpowiedniego przygotowania i zakładać, że będziesz improwizować. Oczywiście elastyczne podejście do prezentacji jest dobre, ale warto poświęcić ostatnie dni przed wydarzeniem na jej przećwiczenie. Wszystko ma pójść gładko, a Ty masz brzmieć kompetentnie i przekonująco. Dodatkowo, każdy członek Twojego zespołu powinien mieć nieco doświadczenia w kwestii platformy webinarowej, której będziesz używał – warto zrobić wspólną próbę generalną.

Nie zmieniaj nic na ostatnią chwilę. Takie modyfikacje wprowadzają bałagan i niepotrzebnie powodują stres.

8. Wyślij przypomnienie

Jak już mówiliśmy, uczestnik powinien dostać nie tylko email z zaproszeniem.

Średnio co trzecia osoba, która się zapisała, bierze udział w webinarze. Więc naprawdę warto dopilnować, żeby nikt nie zapomniał dołączyć do wydarzenia.

Po tym jak odbiorca zapisał się na webinar i zostawił adres email, powinieneś mu przede wszystkim podziękować.

Po drugie, przypomnij so zbliżającym się wydarzeniu.

Marketerzy zgodnie twierdzą, że najlepszy czas na wysyłanie przypomnień, to tydzień, godzina i 5 minut przed webinarem.

Przypomnienie wysłane tydzień przed zachęci uczestników do zapisania daty w kalendarzu.

Emaile wysyłane 5 minut przed rozpoczęciem wywołują w odbiorcach taką potrzebę pośpiechu, że w rezultacie przyciągają najwięcej uczestników.

Ważne, żeby w tych wiadomościach zadbać zarówno o ton profesjonalny, jak i osobisty. Jednym z moich ulubionych przykładów jest email od Irka Klimczaka z GetResponse. W polu tematu jest pytanie: „Będziesz dzisiaj?”, które dało niespodziewany efekt. Wygenerowało współczynnik otwarć na poziomie 42,41%, kliknięć na poziomie 3,67% i sprawiło, że współczynnik konwersji zapisany-uczestnik wzrósł o 5%. Wysłano też sporo odpowiedzi.

9. Poprowadź webinar

Czas zaczynać! Przygotuj się i sprawdź, ilu uczestników dołączy.

Miej pod ręką szklankę wody. Skup się i przejrzyj agendę. Niech nic Cię nie rozprasza – masz tylko godzinę i wiele osób nie może się doczekać, żeby Cię usłyszeć. Powodzenia!

10. Follow up

Po zakończeniu wydarzenia, czas na follow up.

Jeśli nagrywałeś webinar, nie zapomnij wysłać go do osób, które się zapisały, ale nie wzięły udziału.

Jeśli uczestnicy nie dokonali zakupu, nie znaczy to, że nie są wartościowymi leadami. Może potrzebują więcej informacji.

Jeśli chodzi o feedback, to możesz wykorzystać go do tworzenia jeszcze lepszych webinarów w przyszłości. Udostępnij odbiorcom dodatkowe materiały, żeby utrzymywać z nimi relację i kieruj ich w dół lejka sprzedażowego, aż do momentu konwersji.

Do czego wykorzystujesz webinary?

Czas na Twoją opinię – do czego używasz albo zamierzasz używać webinarów? Daj nam znać w komentarzu.


Ada Durzyńska
Ada Durzyńska
Content Marketing Specialist w GetResponse. Główny edytor anglojęzycznej wersji bloga GetResponse, gdzie od 6 lat analizuje, redaguje i optymalizuje artykuły renomowanych autorów, a także tworzy i publikuje stworzone przez siebie treści. Jest także autorką newslettera, gdzie regularnie dzieli się nowościami i poradnikami ze świata marketingu online, aby wspierać dziesiątki tysięcy marketerów z całego świata w tworzeniu kampanii online. W marketingu najbardziej ceni sobie kreatywność oraz biegnące z duchem czasu rozwiązania. Zainteresowanie sztuką i technologią przekuwa w praktykę, „po godzinach” zdobywając specjalizację z Designu w Biznesie.
Share